طراحی و دکوراسیون اداری بر اساس استانداردها

دکوراسیون اداری

طراحی و دکوراسیون اداری بر اساس استانداردها

طراحی دکوراسیون اداری چیزی فراتر از چیدمان چند وسیله و شکل دادن به یک دفتر کار محسوب می‌شود. طی سال‌های اخیر، استانداردهای بی‌شماری برای دکوراسیون اصولی محیط کار از سوی سازمان‌های جهانی ارائه شده است. این استاندارد بعد از اینکه نقش طراحی محیط کار بر رشد و توسعه کسب و کارها بر همه آشکار شد، ایجاد شدند. اما این استانداردها به ما چه می‌گویند؟ با ما برای بررسی این استانداردها همراه شوید.

اهمیت استانداردهای طراحی محیط اداری

طبق آخرین استاندارهای تعریف شده در طراحی دفتر کار، مدیران در برابر سلامتی، راحتی و ایمنی کارمندان خود وظایفی بر عهده دارند. طبق این استانداردها یک دفتر کار ایده آل دفتری است که کارمندان در آن از سلامتی و رفاه کامل برخوردار باشند. بعضی از مهم‌ترین استانداردهای تعیین شده در طراحی دکوراسیون اداری به صورت زیر هستند:

  • فراهم کردن محیط کاری امن
  • فراهم کردن امکاناتی از جمله دمای مناسب، سیستم تهویه هوا، سرویس بهداشتی مطابق با استانداردهای سلامت
  • فراهم کردن اقلام مورد نیاز برای کمک‌های اولیه
  • دادن اطلاعات کامل و کافی به کارمندان در زمینه ایمنی در محیط کار
  • تهیه امکانات و تجهیزات کامل برای کار

مهم‌ترین استانداردها در طراحی محیط اداری

همان‌طور که می‌دانید، هر کاری استاندارهایی دارد. طراحی دکوراسیون داخلی اداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های جهانی از جمله iso استاندارهایی را برای انجام این کار تعیین کنند. دیگر استانداردهای موجود رد طراحی محیط کار، به صورت زیر هستند:

  • Iso 6385
  • Iso 10075
  • HSE

چگونه محیط کار را بر اساس استانداردها طراحی کنیم؟

در راستای رعایت استانداردهای جهانی، کارهای زیادی می‌توان انجام داد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روشنایی مناسب

نورپردازی محیط اداری باید در راستای حفظ سلامتی کارکنان باشند. اگر میزان نور اتاق مناسب باشد،  بهره وری کارمندان هم افزایش پیدا می‌کند. اگر نور در برخی محیط‌ها کمتر بود می‌بایست از سیستم نورپردازی برای تأمین نور لازم استفاده کرد.

سیستم تهویه مطبوع مناسب

سیستم تهویه معمولاً فاکتوری است که کمتر به آن توجه می‌شود. اما استفاده از تهویه برای مطبوع کردن هوا، از اصول اساسی طراحی دکوراسیون اداری است. شرایط آب و هوایی محیط کار تأثیر مستقیمی بر سلامتی جسمی و روحی کارکنان دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود مواردی همچون میزان دما و رطوبت، توجه ویژه داشته باشید. استانداردها می‌گویند هوای مناسب در محیط کار باید از یک منبع بیرونی گرفته شود و در محیط کار پخش شود.

کاهش سر و صدا

یکی دیگر از استانداردهای مربوط به طراحی محیط کار، فراهم کردن محیطی به دور از آلودگی از صوتی است. خوشبختانه کارهای زیادی در راستای کم کردن سر و صدای محیط کار می‌توان انجام داد. پارتیشن‌های اداری، سقف کاذب و آکوستیک کردن از جمله موثرترین راهکارها برای ایجاد یک محیط کاری آرام است.

فراهم کردن حریم شخصی

معمولاً افراد ترجیح می‌دهند که در محیط کار یک فضای شخصی مختص به خود داشته باشند. در چنین محیطی کارمندان از تمرکز کافی برای رسیدگی به امور برخوردار خواهند بود. به همین منظور کارفرمایان با استفاده از پارتیشن، بخش‌های مختلف شرکت را از هم جدا می‌کنند. این پارتیشن‌ها به عنوان یک عایق صوتی عمل می‌کنند و برای ایجاد اتاق کنفرانس کاملاً مناسب‌اند.

فراهم کردن محیط مناسب

مطرح‌ترین استاندارد در دکوراسیون دفتر کار، استاندارد iso 6385 است. بر اساس این استاندارد، چیدمان مبلمان‌ها در محیط کار باید به گونه‌ای باشد که از ایمنی کافی برای کارکنان برخوردار باشد. از طرف دیگر، چیدمان مبلمان فضای اداری در زیبایی محیط کار هم نقش بسزایی دارد.

استفاده از رنگ‌های مناسب

طبق استانداردهای جهانی، استفاده از رنگ‌های شارپ در محیط اداری مرسوم نیست. البته از آن جایی که رنگ‌های شارپ تأثیر خوبی بر روحیه افراد دارند، می‌توان کمبود آنها را با استفاده در اتاق استراحت جبران کرد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم نکاتی را در مورد طراحی دکوراسیون اداری به شما عزیزان ارائه دهیم. کارهای زیادی می‌توان در راستای پیاده سازی دکوراسیون اداری استاندارد انجام داد. اما باید بدانید که این کار اصول و قواعد خاص خوش را دارد. طراحی دکوراسیون اداری معمولاً به دست مجموعه‌های متخصصی از جمله مجموعه پرچین انجام می‌شود.

 

امیتاز شما به این صفحه
دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی